lørdag 4. september 2010

Lapskaus, ikke bare bare det...




Fant ut jeg skulle lage lapskaus og be mamma og pappa på middag her i går. Alt var kjøpt inn bortsett fra kjøttet, okse høyrygg. Og det viste seg å ikke bli så lett å få tak i. (Dvs det var på tilbud og det var det jeg skulle ha, de hadde sikkert hatt det i en av de million butikkene som ligger rundt her, men ikke på tilbud:))



Var innom og handlet på tirsdagen, men da var det tomt. Da skulle de få det inn igjen onsdags morgen. Jaja, trappet opp igjen nokså tidlig på onsadgen jeg. Meg og sikkert 50 pensjonister! Men ingen ku. De venta på bilen fra slakteriet, som ligger ca 20 minutter unna. Fant ut jeg kunne stikke  innom legen og fjerne noen sting etter en operasjon jeg har hatt mens jeg ventet. Var oppe på butikken igjen ca 45 minutter etter første besøk, da var bilen fortsatt ikke kommet.



Folk rundt begynte å bli lei av å vente, og spesielt en mann var nokså høylytt: "Må de lokke kua inn fra beite først eller?" og etter en stund sier han han, igjen høyt, til kameraten sin: "Nei, dette gidder vi ikke vente på, kan vi ikke heller ta noe annet?" Han snek seg inn foran oss (typisk norsk, spør du meg) og plukket barskt på noe av det andre kjøttet som lå der... ytrefilet av okse, indrefilet av okse og høyrygg uten ben... alle disse var tydeligvis for dyre for han for han ble ganske stille og trakk seg litt tilbake. Litt forskjell på 60 kroner kiloen og 150 kroner og enda dyrere... Hahaha!
TULLING!!!!





Noe annet jeg la merke til mens jeg ventet var ei dame som kikket på kjøttet med hendene. Nei, hun var ikke blind, men alt skulle trykkes på. HVORFOR???? Det er jo slett ikke fint å klasse sånn på andres mat! Jeg ga opp! Måtte kaste inn håndklet og tasset ut av butikken. Jeg fikk prøve igjen senere.



Var innom igjen enda ei gang til litt senere på dagen når poden skulle hentes i barnehagen. Da lå det hele to pakker igjen i disken. Den ene hadde tydelige spor av å ha blitt trykket på, så jeg tok den andre:) Nå var middagen ENDELIG i boks!

Det tok litt tid, men fy så lett og ikke minst godt det er med lapskaus,  akkurat som momor lagde den:) Koker bare kjøttet med salt, pappaer og buljong i noen timer. Så har jeg oppi poteter, kålrot, gulrot og sellerirot. Helt  mot slutten tar jeg oppi purre. Serveres med flatbrød! Pappa spiser alltid som en gal når jeg lager dette! Og det er ikke noe som er så gøy når en lager mat at noen SPISER!!! Men vi spiste selvfølgelig ikke opp alt, så i dag har jeg hatt lapskaus til både lunsj og middag. Og det blir noktil lunsj i morra og.



Får være grenser for hvor lenge en skal spise det samme! Heldigvis fikk vi sneket inn litt nachos til kvelds i dag! Lapskaus påen fredag var ikke det mannen i hus haddemest lyst på... Må kanskje invitere ut pappa til å tømme gryta i morra:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar