fredag 11. februar 2011

Bursdag med jentene og storeprinsen 5 år!

Tydeligvis et etterlenget innlegg dette:) hihi... Koselig når folk "maser" om ikke det snart kommer noen innlegg:) Det er jo en liten stund siden sist nå. Og det er ikke det at jeg ikke har noe å blogge om som er grunnen. Det er heller det at det har vært så mye annet som har foregått, at jeg rett og slett ikke har hatt tid. Ikke har jeg kunne tatt noen bilder heller for overalt har det vært som et bombenedslag. Enda ikke helt i mål, men da er det godt at en bare kan lukke ei dør, så er liksom hele "problemet" borte!






I går hadde jeg ni jenter på besøk. Da serverte jeg salat med kylling og pasta, potetsalat, aioli og rundstykker. Til dessert hadde vi sjokoladefondant med is og bringebærsaus. Hadde et mindre uhell med sausen:) Men fikk reddet deler av den, så det gikk greit. Mest tungvint var det å tørke opp, men vi kunne jo ikke annet enn å le av det hele:) Som vanlig var jeg sent ute med det meste. Sånn går det når alt skal være hjemmelaget! Men skulle jo tro at når en er hjemme hele dagen (og i snart ett år) kunne klare å være fredig med det jeg skulle i god tid, men neida:) Halv syv vasket jeg badet og da hadde jeg ikke stelt med selv engang. Fikk akkurat løpt gjennom dusjen og hoppet inn i noe tøy før gjestene kom. Neste gang... Da skal jeg ha bedre tid... Føler i grunnen jeg har sagt det til meg selv noen ganger før:)






Bordet hadde jeg faktisk klart å gjøre ferdig i god tid. Måtte flytte inn kjøkkenbordet i spisestua, og hadde selvfølgelig ikke lik duk til å dekke begge bordene, men det var vel heller ikke verdens undergang:)







Kan jo dele oppskriften på sjokoladefondantene med dere. Denne gir ca 10 fondanter i store muffinsformer.

Sjokoladefondanter

4 egg
60 g sukker
200 g kokesjokolade
180 g smør/margarin
80 g hvetemel

Smelt kokesjokoladen i vannbad. Smelt smøret. Dette skal være fingervarmt. Visp eggedosis av egg og sukker. Ha sjokolade og smør i eggedosisen. Sikt inn melet og balnd godt.
Ha røren i store muffinsformer. Stekes i ca 6 minutter på 200 grader midt i ovene. Her gjelder det å følge med så ikke fondantene blir for mye stekt. De skal være "blaude" inni.

Jeg serverer disse med vaniljeis og bringebærsaus til.

Bringebærsaus

1 del creme fraiche
1 del melis
1 del bringebær

Bland dette i en blender/foodprossesor. Isipisi :)






Fikk også mange flotte gaver. Viser en i dag, så kommer resten senere. Fikk bare fine ting! Skulle hatt bursdag litt oftere, hihi!  Tusen takk alle sammen! Dere er vel skjønne:)






Herlig smykke! Og det er satt sammen sånn at jeg enten kan ha et langt smykke. Eller et kort smykke og et armbånd. Eller fire armbånd.






I dag er det feiring av storeprinsen som fyller 5 år! Guttebursdag på Metro lekeland. Vi har rett og slett ikke plass til 15 gutter hjemme hos oss, men tenker nok de kommer til å kose seg der.



Ha en fortryllende fredag!


.................................................................................

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar